love

Friday 4 September 2015

Mistakes.

Kesilapan. Semua manusia pernah buat silap. Tidak kiralah betapa besarnya kesilapan yang tidak tersengaja mahupun sengaja ia tetap dipanggil kesilapan. Kesilapan yang boleh mengubah secara tidak langsung. Ianya membuatkan kita lebih matang belajar kesilapan kita. In english, 'Mistakes'. 

Aku hairan. Bukan apa. Cuma. Memangnya bila kita lakukan kesilapan, biarpun ianya masa lalu, mesti diungkitkah? Well, that's ridicolous. Aku bukan jenis yang suka mengungkit. Sebab, aku tau benda tu boleh menyebabkan pergaduhan yang we don't want it exist. Mustahillah dalam dunia ni tiada manusia yang jenis pengungkit kisah lalu. Dalam hidup aku, ada macam-macam jenis perangai manusia zaman sekarang ni. Ada yang macam yang aku cakap tadi. Ada yang pembatu api. Ada yang orang kata macam kaki gossip. Like our, ketua pengawas dekat my ex-schools. Kaki gossip pun boleh menyebabkan pergaduhan. Who said that was not a mistakes?! Itu juga kesilapan. Ya, kesilapan yang besar. Tidak taulah kalau kamu. 

Like I said, ketua pengawas kami memang kaki gossip. Mulutnya, susah mau dikatakan. Too laser! Asal post, mesti post yang menyakitkan hati orang. Boleh dikatakan sindir. All his post was 50+ likers. Yea, i admit it. We have a rude leaders prefect. Very rude. He never change. Even, banyak kali ditegur perangai dia yang sememangnya kurang ajar. I wonder if cikgu haisa noticed about this. My bestie, told him to stop post something rude post on facebook. He didn't care about that. Dia menganggapnya sebagai teguran 'cari maut' with my bestie. 

"Gosh. Biar betul dia ni? Kenapa dia begitu tu?"

"Ntahlah. Kita tegur, makin naik kepala dia. Makin lagi dia post." 

Our leader prefect pernah post, pasal teguran. Saling tegur tu mesti ada dalam diri kita. Ya, begitu juga kami. but, kalau boleh teguran tu diterimalah. 

And, as a leader he don't want any prefects couple at schools. I still accept it. But, bertambah teruk. Bertambah teruk bila dia post pasal aku on facebook. Postnya tu agak menyakitkan sampai aku rasa mau jumpa dia and just killed him like a boss. Tapi, my bestie said,

"Kau tu, Nuyy. Ndak tahan 'saiko' nya tu. Nanti kau menangis, lepastu kau tumbuk dia. Dia lain sikit. Pedas betul kalau dia bercakap. Kalau kau mau kasih settle, slow talk with him."

Aku terdiam. Adakalanya, betul juga apa dia cakapkan? Aku ni bukan jenis yang tahan mulut lancang macam dia. So, i decided to met him at school. But, when i try to stop him from running away from me, he walk so fast. Damn fucking. Kalau bolehkan? Waktu dia berjalan tu, ndak sampai 1 saat. No. Aku rasa dia takut saja ni. 

Then, isnin next week, tetiba dia baik sama aku. Like nothing was happen between us. I just talk with him like aku kena kultus brain-washes at him. 

"Blablablablablablablabla... you know that blablablablablabla... And then blablablablablabla..."

I can't take it anymore. He really a bad leaders in this world. Biarpun dia cakap, dia tu sebenarnya baik cuma mulutnya begitu. No, aku rasa ndak. Dia tetap aku cakap jahat. Ya. Aku pun jahat juga. But, bitch. I know which fucking stupid hore asshole shit nigga damn it ass fuck motherfucker really bad for me and good for me. I know okey? 

So, aku ambil pengajaran dari sini;

"jangan berlagak seperti diri kita ni sempurna daripada orang lain. sebelum menilai orang, pastikan diri kita tidak seperti yang kita nilai dekat orang yang kita nilai. Hormat diri sendiri ada lebih baiknya sebelum kita mengata orang lain."

No comments:

Post a Comment